De Volkswagen Groep heeft een nieuwe strategie gepresenteerd: NEW AUTO. Hierin wordt de Groep tot 2030 omgevormd in een softwaregedreven mobiliteitsonderneming met de focus op sterke merken en wereldwijde technologieplatforms. Het doel is extra synergieën en schaalvergroting te creëren. “We hadden onszelf tot doel gesteld om wereldwijd marktleider in elektrische auto’s te worden – en we zijn goed op weg. Nu hebben we nieuwe doelen bepaald”, zei CEO Herbert Diess tijdens de presentatie van NEW AUTO. “Met software als basis is een radicale overgang naar nog veiligere, slimmere en uiteindelijk autonome auto’s mogelijk. Dat betekent voor ons dat technologie, snelheid en schaalvergroting nog belangrijker worden. De toekomst van de auto ziet er rooskleurig uit!”
De Volkswagen Groep stelt met NEW AUTO nieuwe prioriteiten. Dit om kansen te benutten in het tijdperk van elektrische en digitale mobiliteit. Duurzaamheid en decarbonisatie zijn integrale onderdelen van de nieuwe strategie. Tegen 2030 is de Groep van plan om haar CO2-voetafdruk per auto gedurende de levenscyclus met 30% te verminderen (vs. 2018). In hetzelfde tijdsbestek stijgt het aandeel vol-elektrische auto’s naar verwachting tot 50%. In 2040 zal bijna 100% van alle geproduceerde modellen van de Groep in belangrijke markten emissievrij moeten zijn. Uiterlijk wil de Groep in 2050 volledig klimaatneutraal opereren.
De inkomsten van de Groep verschuiven naar verwachting steeds meer van auto’s met een verbrandingsmotor (ICE’s) naar elektrische auto’s (BEV’s) – en vervolgens naar software en diensten, aangejaagd door autonoom rijden. De ICE-markt gaat de komende tien jaar met meer dan 20% krimpen. Tegelijkertijd groeit het aandeel BEV’s naar verwachting snel. De elektrische auto haalt auto’s met een verbrandingsmotor snel in als leidende technologie. Met een geschatte markt van € 1,2 biljoen zou de omzet uit software tegen 2030 mogelijk ongeveer een derde kunnen toevoegen aan de verwachte BEV- en ICE-verkopen. Dat levert een verdubbeling op van de totale mobiliteitsmarkt: van ongeveer € 2 biljoen nu tot een verwachte omzet van 5 biljoen euro tegen die tijd. Individuele mobiliteit, met auto’s als basis, gaat naar verwachting nog steeds 85% van de markt en de activiteiten van Volkswagen uitmaken.
“We zijn van plan om toonaangevende platforms voor sterke merken te creëren, om in de toekomst meer schaalvergroting en nog meer synergieën te bewerkstelligen”, aldus Arno Antlitz, CFO van de Volkswagen Groep. “We gaan onze elektrische platformen opschalen en een toonaangevende automotive software stack ontwikkelen. En we blijven investeren in autonoom rijden en mobiliteitsdiensten. Tijdens de overgangsperiode gaan onze solide ICE-activiteiten ons helpen de financiën te genereren om dit mogelijk te maken.”
Een platform voor elke technologie
Een alomvattende aanpak met vier technologieplatformen gaat de Volkswagen Groep in staat stellen ongeëvenaarde synergieën te genereren voor alle merken, van personenauto’s tot lichte bedrijfswagens. De platformen kunnen deels zelfs worden benut voor vrachtwagens. Naar verwachting zullen op veel gebieden synergieën ontstaan: van een universele BEV-architectuur tot CARIAD’s wereldwijde softwareplatform, eigen cel- en batterijproductie op grote schaal en een mobiliteitsplatform dat een reeks diensten naadloos bundelt.
1: Nieuwe architectuur voor elektrische auto’s
Het SSP (Scalable Systems Platform) van de Volkswagen Groep gaat de technische complexiteit aanzienlijk verminderen. SSP is de opvolger van de huidige platformen MQB, MSB, MLB (voor verbrandingsmotoren), plus MEB en PPE (voor vol-elektrische modellen). Dit betekent dat de Volkswagen Groep dus van drie ICE-platformen naar twee BEV-platformen en uiteindelijk één uniforme architectuur gaat voor het gehele productportfolio. De Groep is voornemens de productie op het SSP-platform in 2026 te starten. De auto’s worden volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar. Op dit moment is de bouw van meer dan 40 miljoen voertuigen op SSP gepland. Net als het MEB vandaag de dag stelt Volkswagen het SSP beschikbaar aan andere autofabrikanten.
2: Eén softwareplatform
Software gaat NEW AUTO naadloos in het digitale leven van klanten integreren. CARIAD (het softwarebedrijf van de Groep) ontwikkelt tot 2025 een nieuw softwareplatform. Alle auto’s van de Groep krijgen deze zelfde softwarebackbone. Momenteel werkt CARIAD daarmee aan drie software-architecturen: Platform 1.1 maakt binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk, dus bij de Volkswagen ID.4, Škoda ENYAQ of CUPRA Born. In 2023 brengt CARIAD het premium softwareplatform 1.2 uit. Dat gaat een verscheidenheid aan functies mogelijk maken, waaronder een nieuw uniform infotainmentsysteem en draadloze updates voor Audi- en Porsche-modellen. In 2025 tot slot lanceert CARIAD een geheel nieuw, uniform en schaalbaar softwareplatform en een end-to-end elektronische architectuur. Dit platform 2.0 bevat een uniform besturingssysteem voor auto’s van alle merken van de Groep. Platform 2.0 is bovendien klaar voor autonoom rijden (L4), wat betekent dat klanten het rijden volledig aan de auto kunnen overdragen.
Auto’s die altijd online zijn en geautomatiseerd rijden, leveren een enorme hoeveelheid realtime data. Met daarmee verkregen inzichten kan het wagenpark van de Groep continu worden bijgewerkt met nieuwe functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten. Het zogenaamde big loop-proces voor miljoenen voertuigen gaat de levenscyclus van een auto aanzienlijk verlengen. Tegen 2030 zullen tot 40 miljoen voertuigen van verschillende merken op de softwareplatformen van de Groep rijden.
3: Eigen accu-, energie- en laaddivisie
Eigen batterijtechnologie, laadinfrastructuur en energiediensten zijn belangrijke succesfactoren in de nieuwe mobiliteitswereld. Daarom wordt stroom tegen 2030 een kerncompetentie van de Volkswagen Groep. Dit alles is gebouwd op twee pijlers: ‘batterijcellen en -systemen’ en ‘opladen en energie’, binnen de nieuwe Groepsdivisie Technologie. Volkswagen is van plan een gecontroleerde toeleveringsketen voor accu’s op te zetten door nieuwe samenwerkingen aan te gaan waarin alle aspecten – van grondstof tot recycling – worden meegenomen. Ook hier past Volkswagen zijn platformcompetentie toe: in 2030 worden alle voertuigen aangedreven via één uniform batterijcel-type.
Zes gigafabrieken in Europa met een totale productiecapaciteit van 240 GWh zullen tegen 2030 helpen om de batterijvoorziening veilig te stellen. De eerste komt in Skellefteå, Zweden, waar de productie in 2023 start. Voor de tweede fabriek in Salzgitter heeft Volkswagen Groep gisteren een overeenkomst getekend, met de Chinese celspecialist Gotion High-Tech als technologiepartner. De productiestart is voor 2025 voorzien. Als derde locatie heeft de Volkswagen Groep Spanje op het oog en overweegt om de volledige waardeketen van elektrische auto’s in dat land te vestigen. Samen met een strategische partner toetst de Volkswagen Groep de optie voor een gigafabriek op het Iberisch schiereiland. Aan het einde van dit decennium moet deze centrale een jaarlijkse capaciteit van 40 GWh hebben. Het is ook de bedoeling dat de ‘Small BEV’ familie van de groep vanaf 2025 in Spanje zal worden geproduceerd. De uiteindelijke beslissing hangt af van het algemene kader en de staatssubsidies.
De Volkswagen Groep is van plan om klanten een totaaloplossing te bieden op het gebied van oplaadhardware en energieservices, via een volledig oplaad- en energie-ecosysteem rond de auto.
4: Autonoom rijden
Tegen 2030 bezit Volkswagen de systeemcapaciteiten voor autonome shuttlevloten. ‘Mobility as a service’ en ‘Transport as a service’, beide volledig autonoom, zijn een integraal onderdeel van NEW AUTO. De Volkswagen Groep loopt voorop in de ontwikkeling van een zelfrijdend systeem voor shuttles in samenwerking met haar strategische partner ARGO AI. CARIAD gaat daarbovenop geautomatiseerde rijmogelijkheden (L4) voor gewone personenauto’s ontwikkelen. Met een proefproject in München test de Volkswagen Groep reeds de eerste autonome bussen. Soortgelijke projecten zijn gepland voor steden in Duitsland, China en de VS. Volkswagen wil in 2025 zijn eerste autonome mobiliteitsdienst in Europa aanbieden, kort daarna gevolgd door de VS.
Europa, China en de VS blijven belangrijkste focus
Vanuit de sterke basis in de twee thuismarkten – Europa en China – wordt Noord-Amerika de belangrijkste focus van de Groep. Met de ID.3, ID.4 en ID.6 rolt Volkswagen daar – samen met zijn partners – snel zijn elektrische productportfolio uit. “Het elektrificatieplan van de regering Biden biedt ons een unieke kans om te starten vanuit een betere positie dan de concurrentie, omdat we een open laadinfrastructuur in de VS hebben opgebouwd en al hebben geïnvesteerd in de overgang naar BEV’s in Chattanooga”, zei CEO Herbert Diess. Volkswagen brengt een breed scala aan aantrekkelijke BEV’s op maat voor de Amerikaanse markt, zoals de succesvolle ID.4 en de iconische ID.Buzz.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.