header

20 oktober 2022

Safety first: Volkswagen verbetert Golf verder

De Volkswagen Golf heeft wederom de hoogst haalbare 5 sterren behaald in de euro NCAP veiligheidstest en ontving op alle gebieden enorm hoge scores. Niet alleen op het gebied van de veiligheid van de passagier scoorde de Golf hoog, maar ook zijn assistentiesystemen werden geprezen door het onafhankelijke veiligheidsinstituut.

Dankzij zijn uitgebreide veiligheidsconcept, dat de strenge testprocedures heeft doorstaan, blijft de Golf een van de beste auto’s in zijn klasse. Dit topmodel is tegenwoordig bijvoorbeeld standaard uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen.  

Strengere norm, de zelfde uitkomst

Volgens de toen geldende NCAP-norm kreeg de Volkswagen Golf in 2019 al 5 sterren. Ondanks dat de test in 2020 verzwaard is, wist het model de proef ook dit jaar overtuigend te doorstaan. Hoewel de beoordeling van 2019 nog 3 jaar geldig was, heeft Volkswagen besloten de Golf up-to-date te brengen, om aan de huidige, aanzienlijk strengere norm te voldoen op het gebied van veiligheid. 14 van de in totaal 21 tests werden volgens aangepaste procedures met succes uitgevoerd door Euro NCAP. Secretaris-generaal van Euro NCAP, Michiel van Ratingen: “De meeste autofabrikanten hebben de neiging om vast te houden aan de vorige normen. Sommige merken overwegen zelfs om veiligheidsverlagingen door te voeren om concurrerend te blijven. Het is dan mooi om te zien dat Volkswagen het veiligheidsniveau van de Golf continu blijft verbeteren, in lijn met de laatste ontwikkelingen.”

Golfs
achterkant Golf 8

 Hoge scores op veiligheid

De nieuwe centrale airbag voor de voorpassagiers, die bij een aanrijding van de zijkant hoofdcontact tussen de voorste inzittende helpt voorkomen, is een belangrijke nieuwe toevoeging in de standaarduitrusting van de Golf. Dankzij een extra standaard heupgordelspanner voor de voorpassagiers, behaalde de Golf een uitstekend resultaat met 88% in de categorie ‘inzittendenbescherming voor volwassenen’. In de categorie ‘bescherming van kinderen’ werd 87% gescoord. Deze categorie wordt beoordeeld op drie belangrijke punten. Naast de kinderbeveiligingssystemen bij een aanrijding, zijn het bevestigen van een kinderstoeltje van verschillende maten en de uitrusting voor het vervoeren van kinderen punten waar Euro NCAP naar kijkt. Mede dankzij het autonoom werkende noodremsysteem (AEB) behaalde de Golf 79% van de totaal beschikbare punten op het gebeid van ‘hulpsystemen’.   

De standaard assistentiesystemen als de kruisverkeer assistent en vermoeidheidsherkenning behaalde positieve resultaten tijdens de test. Euro NCAP onderzoekt naast de veiligheid van passagiers ook hoe kwetsbare weggebruikers als fietsers en voetgangers beschermt worden tijdens aanrijdingen, dankzij geautomatiseerde noodremsystemen. De Golf behaalde 74% van de mogelijke beoordelingspunten in deze categorie.

Car2X: vooruitgang in veiligheid

Een onderdeel waarmee de Golf zich onderscheid in de compacte middenklasse en welke niet beoordeeld werd door Euro NCAP, is Car2X-technologie. Deze innovatieve technologie geeft de Adaptieve Cruise Control (ACC) de mogelijkheid files te herkennen en hierop te anticiperen. Zodra het systeem van andere weggebruikers doorkrijgt dat er een file staat, past hij direct zijn snelheid aan om de kans op late manoeuvres te verkleinen.
Car2X-technologie is standaard uitgerust op iedere Golf.

Succes voortgezet

Andere Volkswagen modellen die in maart 2022 al vijf sterren ontvingen van Euro NCAP waren de ID.5, Polo en Taigo. De ID.4 ontving in 2021 al 5 sterren en de ID.3 deed hetzelfde al in 2020. De T-Cross behaalde samen met de Golf in 2019 al de hoogste Euro NCAP-rating. Met deze topscore voor de Golf worden de enorm hoge veiligheidsnormen van het Duitse merk dus voortgezet.