ŠKODA showt zeldzame klassiekers op Techno Classica 2017

5 april 2017

ŠKODA blikt tijdens Techno Classica (5 t/m 9 april) in het Duitse Essen terug op indrukwekkende mijlpalen uit de 122-jarige historie van het merk. Als één van de oudste autofabrikanten ter wereld die nog steeds auto’s bouwt, richt het traditierijke Tsjechische merk zich op zijn stand in hal 7 op drie hoofdthema’s: aerodynamische prototypen, de ŠKODA 130 RS die in de prestigieuze Rally Monte Carlo een dubbele overwinning behaalde, en de ŠKODA FAVORIT, die ooit de weg effende voor één van de meest succesvolle samenwerkingsverbanden in de auto-industrie.

“Eén van de highlights op onze stand in Hal 7 is de ŠKODA 935 Dynamic,” aldus Andrea Frydlová, hoofd van het ŠKODA Museum dat bij het hoofdkantoor in Mladá Boleslav is gevestigd. “Deze laat zien dat we veel knowhow in huis hebben op het gebied van aerodynamica. Dit is het enige exemplaar van dit model dat bewaard is gebleven en deze auto is zorgvuldig gerestaureerd door onze restauratieafdeling. Zelfs de kleur is hetzelfde als toen hij nieuw werd gebouwd.”

Liefde voor technologie
Sinds de pioniersdagen van de automobiel is ŠKODA één van de voorlopers op ontwikkelingsgebied, met dank aan de liefde voor technologie van de ingenieurs en de vakmensen. De autofabrikant bouwde tal van keren buitengewone modellen die een grote bijdrage hebben geleverd aan de technische ontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is de ŠKODA 935 Dynamic, het eerste aerodynamische prototype van het merk dat in 1935 tijdens de autobeurs van Praag aan de wereld werd voorgesteld en voor opschudding zorgde met zijn indrukwekkende lage luchtweerstand. Tijdens de Techno Classica laat ŠKODA de bezoekers kennismaken met dit unieke model dat na een roemrucht verleden weer in topvorm verkeert.

Hun tijd ver vooruit
Ook te zien tijdens de klassiekersbeurs: de ŠKODA POPULAR Monte Carlo in coupé- en cabrioletuitvoering. Beide modellen waren hun tijd ver vooruit met hun elegante en aerodynamische lijnen. Hetzelfde kan worden gezegd van de zeldzame ŠKODA RAPID ‘Dalnice’, waarvan tussen 1938 en 1941 slechts 110 exemplaren werden geproduceerd. Dit is eveneens één van de highlights op de ŠKODA-stand. Zijn gestroomlijnde design kwam tot stand in de windtunnel – wat zeldzaam was in deze vroege periode uit de autogeschiedenis. De krachtige viercilindermotor met 34 kW/46 pk uit een cilinderinhoud van 1,6 liter zorgt samen met de goede stroomlijn voor een topsnelheid van 120 km/u.

De ŠKODA 130 RS laat zien dat de liefde voor de autosport ook in de jaren zeventig diep zat bij het merk. Bezoekers van de Techno Classic 2017 kunnen een bijzondere versie van de legendarische achterwielaandrijver met eigen ogen bekijken op de stand van het traditierijke Tsjechische merk. De ŠKODA 130 RS A5 (type 738) werd in 1978 ingezet bij tal van aerodynamische tests op een vliegveld in de plaats Hoškovice. Met de grote achterspoiler en naar achteren toe breder wordende carrosserie wisten de ingenieurs een grotere neerwaartse druk en daarmee een stabieler rijgedrag op hogere snelheid te realiseren. Dit was geen overbodige luxe, aangezien het gestroomlijnde prototype een topsnelheid van 250 km/u klokte. De 140 kW/190 pk sterke viercilindermotor werd van frisse lucht voorzien via grote luchtinlaten.

De ‘Porsche uit het Oosten’
Over de ŠKODA 130 RS gesproken; de ‘Porsche uit het oosten’ won de 1.300 cc-klasse van de Monte Carlo Rally in 1977, in handen van het duo Václav Blahna en Lubislav Hlávka. Milan Zapadlo en Jiří Motal zorgden vervolgens voor een dubbele overwinning voor het merk. De voorganger van de hedendaagse ŠKODA FABIA R5 zette één van de meest indrukwekkende prestaties neer in de 117 jaar dat ŠKODA zich inmiddels met autosport bezighoudt. Tijdens de klassiekersbeurs in Essen kunnen een ŠKODA 130 RS, ŠKODA FABIA R5 in 1977-kleurenschema en andere vertegenwoordigers van ŠKODA’s racehistorie worden bewonderd.

FAVORIT: keerpunt voor ŠKODA
Met de ŠKODA FAVORIT, die op 16 september 1987 debuteerde tijdens de International Engineering Fair in Brno, vond de autofabrikant zichzelf uit en legde tevens de basis voor een ongekend succesverhaal. In de moeilijke laatste jaren uit het communistische tijdperk maakte het door de Italiaanse ontwerpstudio Bertone ontworpen compacte model voor het eerst gebruik van een overdwars voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving. Het nieuwe model vormde een keerpunt voor het merk: dankzij het moderne concept van dit model koos Volkswagen ervoor om te gaan samenwerken met ŠKODA. Tijdens Techno Classica 2017 in Essen is de 5-deurs FAVORIT te zien, samen met andere uitvoeringen: de FORMAN stationwagon bleek al snel de favoriet van gezinnen te zijn. Met de FAVORIT F2 Rally won ŠKODA het constructeurskampioenschap in het WK Rally in 1994 in de klasse van voorwielaangedreven modellen, terwijl de FAVORIT Sedan liet zien hoe veelzijdig dit model was.

Terug naar nieuwsoverzicht