Van deze 5 klassieke ŠKODA’s word je hebberig

3 april 2020 old timer skoda

Op zoek naar een nieuwe hobby? Misschien is een klassieke ŠKODA precies waar je behoefte aan hebt. Kijk maar eens naar deze vijf klassieke ŠKODA’s. Daar word je toch hebberig van?

Klassiekerliefhebber Jiří Tlustoš is eraan gewend dat voorbijgangers zijn rode ŠKODA 110 R Coupé uit 1977 nastaren. Soms doet iemand spontaan een bod. “Mijn antwoord is altijd hetzelfde: ‘Ik verkoop ’m nooit’. Maar ik snap het wel, 110 R Coupés zijn trendy op dit moment. Eerst wilde iedereen een MB, nu is de 110 R Coupé in.”

De vraag naar klassieke auto’s met een ŠKODA-embleem op de motorkap neemt toe. Zowel in Tsjechië als in de rest van de wereld. Onlangs wisselde een uitmuntend gerestaureerde vooroorlogse ŠKODA POPULAR met een prachtige roadster-carrosserie voor 60.000 euro van eigenaar…

Klassieke ŠKODA’s die gewild zijn

Het meest gewild zijn de oude LAURIN & KLEMENT-modellen met houten velgen, gevolgd door iconen uit het interbellum zoals de POPULAR Roadster en de luxueuze SUPERB. Er is ook interesse voor naoorlogse FELICIA-modellen en de eerdergenoemde 110 R Coupé.

Dat laatste kan Jiří Tlustoš bevestigen. Hij twijfelde geen moment toen hij de 110 R te koop zag staan tijdens een oldtimerdag. “Voor de prijs die ik er toen voor betaalde, koop ik nu hooguit vier banden. Zijn waarde is omhoog geschoten. Mensen denken vaak dat ik een kapitaal heb geërfd ofzo.” Liefhebbers van klassieke auto’s hebben steeds meer oog voor de modellen uit de jaren 70 en 80. Dat zijn de auto’s waarmee mensen die nu veertig of vijftig jaar oud zijn, zijn opgegroeid. Deze modellen kennen ze van vroeger, en wekken allerlei leuke jeugdherinneringen.

Top 5 klassieke ŠKODA’s om zelf te kopen

Wat zijn de vijf klassieke ŠKODA’s waarin je het best kunt investeren? Wij vragen het aan Michal Velebný. Hij heeft er kijk op, want hij werkt op de restauratieafdeling van het ŠKODA MUSEUM.

LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110 (1925-1929)

Van alle automobielen die begin vorige eeuw uit Mladá Boleslav rolden, is de LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110 een van de meest betaalbare en betrouwbare klassiekers. Bovendien gaat-ie 80 km/h, dus ben je het moderne verkeer niet tot last. Er is een relatief groot aanbod van reserveonderdelen en het lijkt erop dat een goede 110 zijn waarde behoudt.

ŠKODA FELICIA en FELICIA Super (1959-1964)

Michal Velebný weet dat de ŠKODA FELICIA Cabriolet veel bekijks trekt op klassiekerevenementen. Een FELICIA met open dak is nu eenmaal meer gewild dan een exemplaar met vast dak. Om je een idee te geven: de FELICIA Super, de krachtigste versie van de FELICIA, wisselt op internationale veilingen voor circa 24.000 euro van eigenaar.

ŠKODA TREKKA (1966-1972)

Zou het komen door ons bericht over de ŠKODA TREKKA, dat verzamelaars van over de hele wereld de TREKKA herontdekken? Het is de voorloper van de SUV’s van ŠKODA en komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland. Gebouwd op de bodemplaat van de ŠKODA OCTAVIA SUPER, met makkelijk verkrijgbare mechanische onderdelen. Oplage: amper 3.000 stuks.

ŠKODA RAPID 135/136 (1987-1990)

Wil je een ŠKODA RAPID? Koop dan zo’n stoere coupé! In vergelijking met de 110 R is hij beter opgewassen tegen het moderne verkeer. Daar staat tegenover dat er vijf keer zo weinig exemplaren van gebouwd zijn, dus het zal niet meevallen om er een te vinden. Daar komt bij dat een boel veertigers en vijftigers al veel eerder tot deze conclusie zijn gekomen.

ŠKODA FELICIA FUN (1996-2000)

Hij maakte je blij, heeft een open laadbak en onderdelen zijn volop verkrijgbaar. Kortom, de ŠKODA FELICIA FUN is de ideale youngtimer en onmisbaar in deze lijst. Van de ongeveer 4.000 gebouwde exemplaren zijn er nog een paar in geweldige staat. Liefhebbersauto’s van vrolijke ŠKODA-rijders.

Wat je moet weten als je een oldtimer zoekt

Ga je een klassieke auto kopen als investering, dan zijn er een paar dingen die je moet weten. Om te beginnen over de afschrijving. Moderne auto’s dalen het meest in waarde in de eerste vijf jaar. Daarna vlakt dit af totdat de auto tien jaar oud is en dan daalt de waarde verder tot de leeftijd van 25 jaar. Nu is de bodemprijs bereikt. Slechts circa 3 procent van de auto’s overleeft een kwarteeuw op de weg. Voor dagelijks gebruik zijn deze auto’s niet langer interessant. Nu worden het verzamelobjecten, waarna de waarde weer kan gaan stijgen.

Een ander interessant klassieker-weetje: modellen van automerken die nog bestaan (zoals ŠKODA), zijn in de regel meer geld waard dan de auto’s van fabrikanten die ter ziele zijn gegaan. Over het algemeen is er meer vraag naar oldtimers van ‘levende’ merken en worden er hogere prijzen voor betaald.

Besef ook dat automerken op hun thuismarkt populairder zijn. Ja, chauvinisme speelt een grote rol bij het kopen van een klassieke auto. Zodoende tref je de meeste ŠKODA-oldtimers aan in Tsjechische schuren en garages. Dat neemt niet weg dat klassieke ŠKODA’s regelmatig opduiken op internationale veilingen. Vaak zijn dat de modellen die bedoeld waren voor export. Dat geldt in het bijzonder voor de ŠKODA 1000 MB sedan. Maar liefst 70 procent van de in 1965 gebouwde exemplaren werd geëxporteerd.

Als we kijken naar de 110 R (1970 tot 1980), dan zien we dat maar 25.846 van de 57.085 gebouwde exemplaren in het toenmalige Tsjecho-Slowakije bleven. De Britten importeerden er 10.412 en er gingen 7.584 stuks van de ŠKODA 110 R naar Joegoslavië. West-Duitsland kocht er 2.617, Oost-Duitsland 288 exemplaren. Dat geeft je een idee waar je moet gaan zoeken, als je zo’n sportief model ambieert.

De prijzen van klassieke auto’s schommelen

Michal Velebný van het ŠKODA MUSEUM vertelt dat de prijzen van relatief nieuwe klassiekers, zoals de 30 jaar oude ŠKODA FAVORIT, enorm fluctueren. “Een bepaald model hoeft maar een jubileumjaar te vieren en er is een plotselinge stijging van de vraag. Wat ook stimulerend werkt, is een nieuwsbericht over een specifieke auto die voor een ongekend hoge prijs wordt aangeboden. Maar de interesse van kopers kan daarna net zo snel weer verdwijnen.” De afgelopen drie jaar gingen de prijzen van de RAPID en de FAVORIT omhoog en omlaag als een achtbaan.

Terug naar nieuwsoverzicht